Ginproeverij en hardlopen: hoe gaat dat samen?

G

Lieve lezer,

Herken je dit: je wil wel meer bewegen, maar net als je daar mee wil beginnen regent het buiten, is het te warm, heb je hoofdpijn of eigenlijk gewoon geen zin. Als je geen idee hebt wat ik hiermee bedoel, dan is dit geen schrijfsel voor jou … Maar als je dat wel herkent, dan herken je misschien ook dat je soms op de gekste manier ineens toch motivatie vindt. Zelf wil ik al een hele tijd het hardlopen weer oppakken. Na tig blessures lijkt het er op dat mijn rug en benen dat ook weer willen. Maar nu wil mijn hoofd niet. Iedere keer stop ik na een lesje van rennen met Renate. Ik ken het programma te goed. De muziekjes ben ik saai gaan vinden en ik kan bijna voorspellen wanneer Renate me gaat aanmoedigen. Alleen hoe ga ik dan opbouwen? Tijdens een ginproeverij kreeg ik ineens een tip. De gouden tip?

Ginproeverij op Vliegkamp Valkenburg

‘Wie gaat er mee naar een ginproeverij?’ Die vraag stelde de buurvrouw ergens in augustus op Facebook. Nu mag ik best graag een gin & tonic drinken, maar had ik er nooit bij stil gestaan dat het uitmaakt wel gin je met welke tonic mengt. Maar als er een heuse ginproeverij is, dan moet dat toch het geval zijn. Mijn nieuwsgierigheid was direct gewekt, zeker omdat we ook een kijkje achter de schermen zouden krijgen. En die nieuwsgierigheid werd alleen maar groter toen ik las dat de Driftwood Distillery op een steenworp afstand van ons huis is, namelijk op Vliegveld Valkenburg. Ik voegde me bij een enthousiast groepje ja-zeggers, leuk genoeg ook nog allemaal expats uit Wassenaar. Want ja: ik mis het internationale aspect soms wel.

Op naar de Driftwoord Distillery

We konden lekker op de fiets naar Driftwoord: vliegveld Valkenburg ligt zo’n 3.5 kilometer van ons huis. Geen zorgen dus over te veel gin proeven. Samen met de buurvrouw en een Duitse vriendin van haar fiets ik er heen. De buurvrouw vertelt ter introductie over mijn hardloopavonturen. Waarop ik verzucht dat die tot het verleden lijken te behoren. Op dit moment is 5 kilometer al heel ver voor mij, laat staan een marathon. De Duitse Dame vertelt enthousiast over de training die zij deed om weer op te bouwen: run – walk – run. Het gaat niet om snelheid, maar om volhouden. Waarom zou je niet tussendoor even wandelen, als je zo wel je conditie opbouwt? Ze belooft het te laten zien als we van de fiets af zijn. Ondertussen wisselen we ervaringen uit over hardlopen, bewegen en thuis werken in coronatijd. Wat voor mijn mede-fietssters een stuk uitdagender is dan voor mij, met ook nog kinderen thuis.

De gouden tip enheerlijke gin

Eenmaal aangekomen bij Driftwood laat ze me het trainingsprogramma zien. Dat via Garmin loopt en laat ik nou altijd Runkeeper gebruiken. Maar niet getreurd, zo zegt ze, het is een bekende trainer en zijn programma’s zijn vast ook online te vinden. Ik neem me voor er die avond nog naar te gaan kijken. We genieten van de enthousiaste uitleg van Hannah, eigenaresse van Driftwood. Ze vertelt vol vuur over de naamgeving van haar vier gins, het proces en wat we nu eigenlijk proeven. Na het proeven mixt ze met je persoonlijke favoriet een G&T. En die smaakt heerlijk – misschien ook door het vooruitzicht van een nieuwe hardlooproutine? Hoe gaaf zou het zijn om voor het eind van dit jaar toch echt weer een 5 kilometer te kunnen voltooien. Het blijft me fascineren. Of ik hardlopen nou echt leuk vind, kan ik nog steeds niet zeggen. Maar ik geniet wel van het buiten zijn, van het rondkijken en het helpt me ook nog om mijn hoofd leeg te krijgen. En daarmee werd ik ook blij van het vooruitzicht om weer op te starten. Waar een ginproeverij goed voor kan zijn!

Thanks Hannah for your enthousiasm!
Echt een geweldige middag – mocht jij ook willen: ik ga graag nog een keer 🙂

Het schema

Eenmaal thuis deed ik na het eten niet veel meer. Best sterk spul namelijk, die gin … Maar een ding deed ik nog wel: ik zocht Jeff Galloway op. Want zo heet de man van het schema. En ik vond een mooi schema voor de opbouw naar 5 en 10 kilometer. Waar ik inderdaad mee gestart ben en wat in mijn agenda staat. Nu komt dit schrijfsel misschien wel aan de vroege kant om te spreken van een gouden tip. Het is pas de derde dag na de proeverij. Ik ben een keer gaan fietsen (dat telt als crosstrainen) en een keer gaan lopen. Zo meteen mag ik voor de tweede keer gaan fietsen. Kun je dan al zeggen dat deze tip werkt? Noem het voorbarig, maar ik heb er vertrouwen in. En voor mij is dat vaak toch de eerste stap. Wordt het niet … dan lees je dat hier. Denk ik 🙂

Wat denk jij, gaat dit werken? En zo niet, heb je dan nog een tip die je met mij wil delen? Een die jou aan het bewegen heeft geholpen en gehouden?

2 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Dillema is bekend. Ik sport al een hele tijd niet meer. En moet ook weer beginen, maar maak mezelf niet meer gek ermee. Ik doe gewoon waar ik zin in heb, dan komt het wel. Succes!

    • Eigenlijk heb ik wel zin om te bewegen – maar toch komt het er niet van. Dan neem ik me voor ’s ochtends eerst even te wandelen, fietsen en joggen en ga ik toch eerst aan het werk. Daar baal ik dan van en het maakt me onrustig. Nu drie dagen wel buiten geweest en ik voel me daar echt beter bij. Beetje vergelijkbaar met gezond willen eten en toch vallen voor een glas wijn en garnalenkroketjes zeg maar 🙂

Instagram

BLIJF OP DE HOOGTE!

Als eerste weten als er een nieuw blog is? Laat dan je e-mailadres achter.

Voeg je bij 21 andere abonnees

Ook op Facebook te vinden